Sananlaskuista saa selkärankaa ja olemisen ohjeita
Folkloristiikan dosentti Liisa Granbom-Herranen on vuosia tutkinut suomalaisia sananlaskuja ja väitellytkin niistä kahdesti. Sananlaskuilla on välitetty elämisen ja muiden kanssa olemisen taitoja. Siinä virassa ne pätevät yhä, vaikka agraariajan sanontojen kuvasto ei tämän päivien nuorille tuttu olekaan.
Liisa Granbom-Herranen on tutkinut suomalaisia sananlaskuja ja väitellyt lasten kasvatukseen liittyvistä sananlaskuista Jyväskylän yliopistossa (kasvatustiede) ja nykypäivän sananlaskuista Turun yliopistossa (folkloristiikka). Kasvatuksen puitteissa hän oli kiinnostunut siitä, ovatko sananlaskut ikivanhaa aivopesua ja lasten mielen muokkaamista aikuisten tarkoituksiin. Sellaista hän ei havainnut. Monelle voi olla tuttua sananlaskun ehdottomuus, mutta sekään ei ole niiden tarkoitus.
”Sananlaskuja ovat kertoneet kotona naiset, äidit ja isoäidit. Miehet olivat poissa, töissä pelloilla tai metsissä jopa sodassa. Sananlaskut tulivat niiden kertojille elämän kokemuksista. Vastaavasti kuulija yrittää ymmärtää kerrottua omien kokemustensa taustaa vasten.”
Sananlaskut ovat hyvin vanhaa perinnettä ajalta ennen kirjoitus- ja lukutaitoa.
”Niillä välitettiin oman elämän taitoja. Sellaisia ovat muun muassa vastuu omasta elämästä, ei saa lannistua, miten eletään toisten kanssa, vähempiosaisten auttaminen, toisten kanssa puhuminen, toisten huomiointi, sopu ja eripura, mitä ovat huonot tavat ja mitä rehellisyys. Esimerkiksi varallisuuteen liittyi säästäväisyys, josta saattoi seurata vaurautta”, kertoo Granbom-Herranen.
Hyvä olisi myös hyvä muistaa
Kun kuuntelin Liisa Granbom-Herrasen puhetta, mietin, eivätkö nämä taidot ole päteviä myös nykyisin. Mistä oppi toisten kanssa elämiseen ja toisten huomioimiseen saadaan nyt? Todennäköisesti kotoa, koulusta, kavereilta, työpaikalta ja harrastuksista. Mistä ne nyt politiikassa ja kansanliikkeissä vaikuttavat johtohahmot ovat saaneet oppinsa, kun jakavat ihmisiä oikeisiin ja vääriin ja käyttäytyvät huonosti eduskuntaa myöten?
Minusta pitäisi pohtia, mitkä asiat ja arvot ovat sellaisia, että niitä kannattaa jakaa sukupolvesta toiseen. Itse en ole kaikenlaisten arvojen ja käytäntöjen kannattaja. Asia ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen. Ihminen siirtää kasvuympäristössään oppimiaan asioita eteenpäin. Ne ovat yksilölle tuttuja asioita.
On mahdollista luopua vaikeuksia aiheuttaneista opeista, mutta helppoa se ei ole. Meidän aikanamme, jona tavallinen julkinen keskustelu on jyrkkää ja vaikeata, tarvittaisiin menetelmiä, joita sananlaskuja kerrottaessa käytettiin.
Tutkiskele sanoja sydämessäsi
Liisa Granbom-Herranen kertoo esimerkin tutkimuksestaan. Siinä muistelija kertoo: ”Eräs opetus, jonka sain perinteeksi kodistani, joka ei suinkaan ollut aineellisesti rikas, mutta sisäisesti ehjä, on vielä mainittava. Samalla, kun vanhempani eivät koskaan olleet tyytymättömiä omiin taloudellisiin oloihinsa, he kaiken aikaa korostivat, että ihmisen on itsensä pystyttävä luomaan oma elämänsä ja tulevaisuutensa. Isäni ilmaisi sen sananparrella: ei toinen toisen lusikkaan puhalla.”
Granbom-Herranen selventää kertojan tulkintaa: ”Ihmisen on käytettävä omaa järkeään, tulee ajatella erilaisen toiminnan vaihtoehtoja, seuran valintaa, omaa tilanteen arviointia.”
Sananlaskuja ei töksäytelty, mutta ne lipsahtelivat puheen joukkoon. Niitä käytettiin tilanteissa, joissa ne oli mahdollista ymmärtää sillä tavalla kuin kertoja tavoitteli. Tähän tavoitteeseen sisältyi oppia kokemuksesta ja yhteisön kanssa toimimisesta.
Tässä on esimerkki Granbom-Herrasen väitöskirjasta, jossa sananlaskujen kuulija kertoo kokemuksensa opastuksesta: ”Kuten varmaan aikaisemmin on tullut ilmi, oli meillä tieto siitä, mikä oli oikein, mikä väärin. Meitä oli neuvottu tässä asiassa – no, enimmäkseen kai kielloilla, mutta en mitenkään noita ’kieltoja’ painostavina tai vapautta rajoittavina kokenut. Mikä ei ollut kiellettyä, oli sallittua – helppohan tuo. Sitä paitsi meidän piti käyttää omaa järkeä. ’Ota silmä käteesi ja katso’, tapasi äiti sanoa. Hänellä oli paljon, melkein joka tilanteeseen sopiva sananlasku ojennuksen, kehotuksen ja neuvon tueksi. Niin oppi tuli ’pehmeästi’ eikä ’alentanut’ toisen arvoa. Erityisen tärkeänä äiti piti rehellisyyttä ja sanassaan pysymistä. ’Rehellisyys maan perii’ tuli tutuksi jo pienestä pirpanasta asti. Tiesimme myös, että ’totuus ei pala tulessakaan’. Pettää ei saanut: ’Ennen mies maansa myöpi kuin sanansa syöpi.’”
Kertomuksessa ”maa” tarkoittaa esimerkiksi omaa pihaa tai metsää, siis omaisuutta.
Itsearviointia
Olisiko mahdollista, että me omassa toiminnassamme kertoisimme toiselle tarkoituksemme ja pyrkimyksemme, kun kerromme ajatuksemme, mielipiteemme tai ehdotamme jotain? Eikö tämä ajatuksen avaaminen antaisi toiselle osapuolelle enemmän mahdollisuuksia ymmärtää ja muodostaa oman mielipiteensä ehdotuksesta? Ovatko yhteiskunnallisen keskustelun mielipiteet niin lukittuja, että ne eivät liiku?
Sananlaskuja käytetään yhä esimerkiksi tekstiviesteissä, sanoo Granbom-Herranen: ”Niissä voidaan lopettaa juttu vaikka: ’Mikä loppu nyt ahneella olikaan.’ Agraariyhteiskunnassa paska oli pellon lantaa, sikäli arvokasta.”
Granbom-Herranen oli pannut merkille presidentti Sauli Niinistön kommentin mellakasta Yhdysvaltojen kongressissa presidentinvaalien tulosten vahvistamisen yhteydessä. Ajankohtaisohjelmassa Niinistö sanoi: ”Joukossa tyhmyys tiivistyy.”
”Niinistö ei tuominnut amerikkalaisia, eikä väittänyt heitä tai Trumpia hulluksi. Niinistö vain totesi tilanteen”, huomauttaa Liisa Granbom-Herranen.
Arjen perintö muuttuu
Rauhanjärjestöt, puolueet ja esimerkiksi ammattiliitot voi ymmärtää myös kasvatusjärjestöinä. Tästä näkökulmasta voi tarkastella, millaista aatteellista perintöä ne kuljettavat mukanaan. Tunnetusti huonoja riitoja synnyttävät asiat voi jättää taakseen ja ottaa mukaansa uutta hyvää luovaa kokemusta ja tietoa.
Uudistuva maailma ei hylkää kaikkea. Itse ajattelen, että toisesta maailmansodasta on kulunut niin paljon aikaa, että sodan aiheuttama tuho ja kärsimys on unohtunut kansalaisten mielestä. Sotia muistellaan kyllä taisteluina, mutta ymmärrys niiden tuhoista on vähäistä.
En usko, että sananlaskut ovat tuleva kasvatusperusta. Mutta ymmärrys omasta ja toisen elämästä on kestävä periaate rakentaa omaa elämäänsä.
Liisa Granbom-Herrasen väitöskirjassa on myös tällainen esimerkki perinteen siirtymisestä: ”Vanhempani olivat vakavamielisiä, mutta eivät korostaneet uskonnollisuuttaan, vaikka sen hyväksyivätkin. Harvoin kirkossa käytiin, ihan muutaman retken vain muistan lapsuuteni ajalta. Sen sijaan heille oli tärkeää kaikki oikeudenmukaisuus. Se, mitä he lupasivat, täyttyi varmasti, puhe oli kultaa. Mitään ilkeyttä he eivät suvainneet. ’Se mitä on luvattu pittää tehä, vaikka nahka peästä lähtis’, tapasi äitini sanoa.”
Eivätkö nuo ole hyvinkin kannatettavia ajatuksia.
Teksti: Erkki Kupari Kuva:
Liisa Granbom-Herrasen kasvatusta käsittelevä väitöskirja on vapaasti luettavissa.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Välttämättömät evästeet ovat ehdottoman välttämättömiä, jotta verkkosivusto toimisi asianmukaisesti. Tähän luokkaan kuuluvat vain evästeet, jotka takaavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvallisuusominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna mitään henkilökohtaisia tietoja.
Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten jakamaan verkkosivuston sisältöä sosiaalisen median alustoilla, keräämään palautetta ja muita kolmannen osapuolen ominaisuuksia.
Cookie
Duration
Description
_lscache_vary
2 days
Litespeed sets this cookie to provide the prevention of cached pages.
Suorituskykyevästeiden avulla voidaan ymmärtää ja analysoida verkkosivuston keskeisiä suorituskykyindeksejä, mikä auttaa tarjoamaan kävijöille paremman käyttökokemuksen.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
sbjs_current
session
Sourcebuster sets this cookie to identify the source of a visit and stores user action information in cookies. This analytical and behavioural cookie is used to enhance the visitor experience on the website.
sbjs_current_add
session
Sourcebuster sets this cookie to identify the source of a visit and stores user action information in cookies. This analytical and behavioural cookie is used to enhance the visitor experience on the website.
sbjs_first
session
Sourcebuster sets this cookie to identify the source of a visit and stores user action information in cookies. This analytical and behavioural cookie is used to enhance the visitor experience on the website.
sbjs_first_add
session
Sourcebuster sets this cookie to identify the source of a visit and stores user action information in cookies. This analytical and behavioural cookie is used to enhance the visitor experience on the website.
sbjs_migrations
session
Sourcebuster sets this cookie to identify the source of a visit and stores user action information in cookies. This analytical and behavioural cookie is used to enhance the visitor experience on the website.
sbjs_session
1 hour
Sourcebuster sets this cookie to identify the source of a visit and stores user action information in cookies. This analytical and behavioural cookie is used to enhance the visitor experience on the website.
sbjs_udata
session
Sourcebuster sets this cookie to identify the source of a visit and stores user action information in cookies. This analytical and behavioural cookie is used to enhance the visitor experience on the website.
vuid
1 year 1 month 4 days
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website.
Mainosevästeiden avulla kävijöille tarjotaan relevantteja mainoksia ja markkinointikampanjoita. Nämä evästeet seuraavat kävijöitä eri verkkosivustoilla ja keräävät tietoja räätälöityjen mainosten tarjoamiseksi.
Cookie
Duration
Description
NID
6 months
Google sets the cookie for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to unwanted mute ads, and to measure the effectiveness of ads.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.