Ihmisryhmien kollektiivisella leimaamisella on saatu paljon pahaa aikaan: juutalaisten ja muiden kansanryhmien joukkotuhosta vähemmistöjen syrjintään. Keskustelu turvapaikanhakijoiden ja kaksoiskansalaisten oikeuksista on nostanut pintaan karulla tavalla näkemyksiä, jotka Totalitarismin synty -klassikkoteoksen 1948 kirjoittanut Hannah Arendt näki 1930-luvun natsi-Saksan ja stalinismin synnyn edellytyksinä.
Hän kirjoitti Euroopan poliittisen järjestelmän julkisivun hajoamisesta ensimmäisen maailmansodan aiheuttamaan epävakauteen. Tilanne muistutti meidän omaa sotien ja pakolaiskriisin maailmaamme. Arendt kuvasi, kuinka sota jätti heitteille suuria ihmisryhmiä, ”joihin ympäröivän maailman säännöt eivät enää päteneet – – Maailma pysyi kuitenkin näennäisesti vakaana, jonka vuoksi turvattomiksi jääneet ryhmät alkoivat näyttää muutoin järkevän ja normaalin säännön kovaonnisilta poikkeuksilta.” Tämä teki epäoikeudenmukaisen ja epänormaalin kohtalon uhreista ja tilanteen tarkkailijoista yhtä kyynisiä.
”Kummatkin erehtyivät luulemaan kyynisyyttä kasvavaksi viisaudeksi maailman menosta, vaikka tosiasiassa he olivat yhä enemmän pyörällä päästään, joten heistä tuli typerämpiä kuin koskaan.”
Kuin kommenttina meidän populisteillemme Arendt jatkoi: ”Politiikan yleistä rapautumista kuvaa ehkä parhaiten epämääräinen ja läpitunkeva viha, jota kaikki tunsivat kaikkeen – – Euroopan kansallisvaltiot eivät kyenneet perustuslaeillaan takaamaan ihmisoikeuksia niille, jotka olivat menettäneet kansalaisoikeutensa – – Se teki vainoojahallituksille mahdolliseksi pakottaa myös vastustajansa noudattamaan niiden arvoja – – Jo sana ihmisoikeudet todisti kaikille asianosaisille – niin uhreille, vainoojille kuin sivustakatsojille – toivotonta idealismia tai typerää teeskentelyä.”
Natsi-Saksan kukistumisen jälkeen tämän kaiken piti olla menneisyyttä. Terrorismin vastaisessa sodassa otettiin kuitenkin käyttöön kidutus, yksityisyyden suoja murrettiin tietoliikenteen urkinnalla, ja nyt, Obaman aikaansaaman tauon jälkeen, Donald Trump puolustaa jälleen kidutusta.
Myös kansanryhmiä, meillä kaksoiskansalaisia, leimataan jälleen epäluotettaviksi. Arkijärjenkin luulisi sanovan mitä tästä seuraa. Kevytkansalaisuus ilman täysiä kansalaisoikeuksia tuottaa väistämättä ajatuksen myös kevytvelvollisuuksista.
Markku Kangaspuro
Kirjoittaja on Rauhanpuolustajien puheenjohtaja.